onsdag 11. mai 2011

Boller:)

Det beste minne jeg har fra min barndom er da mamma bakte boller til oss. Den gode lukta i huse og den fantastiske smaken, mmmm.
Så legger ut en oppskrift på glutenfrie boller som smaker vedlig godt.

1 kg glutenfritt mel fin
250 gr margarin
180 g sukker
1 ts bakepulver
1 stk egg
50 g gjær
6 dl melk
1 ss kardemomme
1 ss fiberhusk                                                    Steikes på 200 grader i 10-12 min

Legger margarin litt ut på benken som den blir romtemperert. Så smuldrer jeg margarin ilag med melet. har det over i en bake maskin og tilsetter resten av det tørre. Kjøre maskinen litt så det for blandet seg godt.
Jeg bruker våt gjær så blander den ut i den tempererte melka. Kjører maskinen til en glatt røre har i egget.
Kjører maskinen i 4-5 min så deigen for blande seg godt. lar deigen forheve i ca 30 min.
Triller ut bollene og legger det på et brett, det blir ca 30 boller alt etter hvor stor du vil ha dem.
Lar den etterheve i ca 45 min. Putt i ovnen som er forvarmet og etter 10 til 12 min har du veldig gode glutenfrie boller:)
Her kommer et bilde av mine boller-.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar